Spring naar bijdragen
Sinner

Downloaden is stelen.

Stelling: Downloaden is stelen.  

24 stemmen

1. 1. Is downloaden stelen?

• Ja
      4
    • Nee
      20

Recommended Posts

Zo, ik begin maar eens met een echte cliché-stelling..

Ik download zelf ook, soms zelfs meer dan me lief is.

Ach, ik zou zelfs mijn dagelijkse brood downloaden als dat kon.

Is het stelen? Hmmm.. Normaalgesproken zou ik zeggen van niet,

de (ik neem nu muziek als voorbeeld) albums die ik download zou

ik toch niet kopen, en die "rijke artiest" merkt er toch geen hol van.

Maar nu lees ik net een interwiew met Michael Gira waarin hij dit

onderwerp aansnijd en mij erdoor toch aan het denken heeft gezet.

Lees a.u.b. even mee:

Over wat hij zelf van het downloaden van muziek vindt is Gira erg duidelijk:

"Muziek downloaden zonder de maker hiervoor te betalen staat gelijk aan stelen.

Ik vind het onbegrijpelijk dat niemand zich er schuldig over lijkt te voelen.

Mensen praten het downloaden vaak goed met het argument dat het niet te

vergelijken is met het stelen van een cd, of dat een bepaalde artiest al genoeg

geld heeft verdiend. Allemaal excuses."

Een stukje verder in het interview:

Gira heeft een eigen onafhankelijk label genaamd 'young God records':

"De invloed van het downloaden van muziek is steeds duidelijker merkbaar.

Voor een onafhankelijke label als Young God lijken de gevolgen zelfs groter.

Twee jaar geleden ging het nog erg goed met het label, maar op dit moment

verkopen we van sommige geweldige albums niet eens de helft van wat we

eigenlijk zouden moeten verkopen." Gira bekent dat hij zich de laatste tijd

regelmatig zorgen maakt over de toekomst van zijn label."

Hier hebben we dus een artiest én en platenlabel (incl. de werknemers daar), welke

door ons 'downloaders' (niet ons persoonlijk, maar als groep) dus écht schade heeft.

Die mensen raken misschien hun banen kwijt door 'ons' gedrag.

In feite is dit dus net een winkelier welke zijn zaak moet sluiten omdat de klandizie

heeft besloten hun boodschappen in het vervolg maar mee te nemen zonder te betalen.

Kijk, en dat het downloaden volgens de Nederlandse wet legaal is, betekend natuurlijk

nog niet dat het "goed" is om te doen en dat het anderen geen schade toebrengt.

Het is natuurlijk niet physiek stelen (letterlijk een cd uit een winkel jatten), maar wel

stelen van iemands deel van hetgeen er met het gewonloade zou moeten worden verdiend..

Wat vinden jullie hier nou van? Nu wil ik niet die standaard "het mag van de wet" -antwoorden,

maar jullie daadwerkelijke gevoelens hierover. Vinden jullie het onzin, of zit er een kern van

waarheid in en zijn we eigenlijk allemaal fout bezig? (jullie argumenten kunnen leerzaam zijn)

"Schaam je voor het stelen van iemands deel."

"Betrapt iemand de dief op heterdaad en slaat hij hem

dood, dan laadt hij daarmee geen bloedschuld op zich."

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

"In feite is dit dus net een winkelier welke zijn zaak moet sluiten omdat de klandizie heeft besloten hun boodschappen in het vervolg maar mee te nemen zonder te betalen."

Ik snap de achterliggende gedachte, maar de vergelijking gaat niet helemaal op (zoals je later zelf ook aangeeft). In dit geval raakt de winkelier daadwerkelijk iets kwijt. Stel dat het een kunstenaar is, die schilderijen maakt. Het is absoluut diefstal wanneer bezoekers besluiten om een schilderij onder de arm te nemen en zo de winkel uit te lopen. De schilder is een werk kwijt, waar hij lange tijd aan heeft gezeten en wat hem ook materialen heeft gekost, kortom: hij maakt verlies. Maar stel dat er op een dag mensen in zijn atelier komen die een foto maken van een schilderij. Mensen die normaal gesproken het schilderij niet zouden kopen, maar het toch wel mooi vinden om er zo af en toe eens naar te kunnen kijken. Ze maken een perfecte foto, alle details en kleuren staan er goed op. De schilder kan in dat geval moord en brand roepen dat hij zo omzet misloopt, maar materialistisch bezien wordt hij er niet minder van; er wordt hem niets afgenomen. De bezoekers komen thuis, maken het schilderij tot bureaubladachtergrond in Windows en laten via msn en mail ook aan een paar vrienden hun foto zien. Eén van die vrienden is zo onder de indruk dat hij nog diezelfde week dat atelier opzoekt en besluit het schilderij te kopen. De schilder is dus niet armer, maar juist rijker geworden doordat iemand een kopie maakte van zijn eigendom.

Ik weet wel: dit is misschien een slap excuus om recht te praten wat krom is, maar in de praktijk werkt het vaak wel zo. Ik download niet zo heel veel, zo nu en dan een audio-cd of e-book, een enkele keer een klein programmaatje dat ik eenmalig nodig heb, en het merendeel verdwijnt weer in de prullenbak. Maar hierdoor heb ik wel o.a. muziek leren kennen, waar ik anders het bestaan niet eens van wist. Of programma's waarvan ik anders niet wist wat het kon of waar ik het nut niet zo van inzag, maar die toch heel handig bleken te zijn. En wanneer ik dan een cd van zo'n artiest tegenkom, ben ik eerder geneigd die aan te schaffen, terwijl ik het anders links liet liggen omdat het me niets zei. En sommige software wordt zo essentieel, dat ik het waard vind om een licentie aan te vragen.

Kortom: met mate downloaden vind ik niet direct verkeerd, maar wanneer je iets regelmatig beluistert, bekijkt, gebruikt, etc., dan lijkt het me wel zo normaal om de maker daarvoor te belonen. Het is immers zijn werk en hij moet er ook een boterham mee kunnen beleggen. Tegelijkertijd is het wel een beetje wrang dat - met name grote maatschappijen - eerder de consument lijken te bestelen door relatief hoge prijzen te hanteren. Ik ben er van overtuigd dat wanneer cd's voor een beter te verantwoorden en aantrekkelijker prijs (bijvoorbeeld 12 euro) in de winkels zouden liggen, het aantal aankopen flink zou toenemen. Het is niet voor niets dat een Russische downloadsite, die zei legaal mp3's aan te bieden, zo populair was. Helaas is de site gesloten onder druk van platenmaatschappijen, maar voor zover ik weet is het onder een andere naam verdergegaan. Ik heb er ook wel eens wat gekocht, voor 3 euro een compleet album in mp3-formaat. En ze dragen ook hun deel af aan de artiesten en maatschappijen. Weliswaar volgens de Russische wet en een stuk minder dan bijvoorbeeld in de Verenigde Staten of Europa, maar oké. Nu heb ik ook wel meer dan 3 euro voor een goed album over, maar 23 euro is me te gortig.

Kortom (de eerste kortom was te lang om kortom te mogen heten): Downloaden voor eigen gebruik en met mate is oké, maar als iets het waard is aangeschaft te worden, doe het dan ook. Het zou jammer zijn als de mensen die er voor zorgen dat jij aan hun werk plezier beleeft, ander werk zouden moeten zoeken, waardoor het aanbod verschraalt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heej Peter (en de rest),

daar ben ik het ook wel mee eens. Doordat ik via internet bepaalde christelijke muziek heb kunnen downloaden.

En het bleek dat ik deze echt goed vond, heb ik deze later alsnog gekocht!

Op deze manier van gebruiken vind ik het downloaden niet verkeerd, alleen ja, wie doet dit nog meer?

Wie is werkelijk bereid om muziek / films / spellen die hij of zij echt goed vind alsnog te kopen.

Nog iets, ik vind soms dingen op internet die nergens in geen enkele winkel meer te krijgen zijn, maar welke ik toch egt heel goed vind.

Dus ja ik denk dat de verantwoording bij jou als persoon zelf ligt, als jij op een gezonde manier met downloaden om gaat, dan kan dat wel.

Waar je trouwens ook nog voor moet oppassen is dat je niet verslaafd word!!!

Altijd maar meer en meer en meer, dan krijg je hebzucht en hebzucht staat in de bijbel gelijk aan het dienen van afgod.

Hoe zit dat bij jullie hier eigenlijk? Dienen jullie een afgod en kunnen jullie jezelf beheersen?

Groetjes en God's wijsheid en zegen toegewenst aan iedereen die dit leest!

David.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gij zult niet stelen:

ste·len (overgankelijk werkwoord)

1 (ook absoluut; stal, heeft gestolen) (iets) heimelijk wegnemen om zich wederrechtelijk toe te eigenen

downloaden is in Nederland toegestaan. Bovendien steel je niks. Je kopieert. Je neemt niks weg van een ander.

Verder hebben alle platenlabels en softwareproducenten het zelf in de hand. Ze weten bij voorbaat al dat er gedownload zal worden. De prijzen zijn vaak asociaal hoog dat het mensen ook meer stimuleert om te downloaden. Ik kan geen medelijden hebben met die mensen, ik kan me er evenmin schuldig over voelen.

Dus een zonde kun je het niet noemen, alleen ik denk niet dat het God behaagt. zie Lev 19:11 Gij zult niet stelen, en gij zult niet liegen, noch valselijk handelen, een iegelijk tegen zijn naaste.

Zelf ben ik ook zwaar medeplichting aan downloadpraktijken. Ik er al jong mee begonnen en ben er nog steeds niet over uit of ik er mee moet stoppen ja of nee.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan hier ook een andere vraagstelling van maken

Geld verdienen aan het woord van God gezongen of niet gezongen maak voor mij even niet uit

Lijkt mij niet kunnen. :P

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het blijft volgens mij een persoonlijke keuze.

Als we alles eens door trekken naar bv landen waar je niet mag geloven.

Daar zijn christenen ook bezig met het verkondigen van Gods woord..al hoewel

het verbodenis door de regeringen/regiems..

Moeten ze er dan mee stoppen?

In de bijbel staat Gaat heen en verkondig mijn woord aan alle mensen.

Persoonlijk heb ik mee gemaakt door iets te posten dat er hele gesprekken uit

voortvloeiden waar door ik mijn ervaringen heb kunnen delen.

Dus ook via usenet wordt het Woord verspreid.

Waar ik op tegen ben is als je het doet voor eigen gewin,dus dat je er geld voor krijgt.

Ik denk dat een ieder een steentje bijdraagd aan het verspreidden van Gods woord

en elk op zijn eigen manier,

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo,

Zelf download ik ook veel van internet, met name via Ftd, Fta, Ftr, dit forum.

De muziek en films die in download zijn aangeboden door een koper van deze cds cq. dvds. Aangeboden omdat deze poster dit wil delen.

Ben zelf ook behoorlijk actief met uploaden omdat ik alles wat ik heb en dan met name de Chirstelijke postst, graag met iedereen deel.

Dat uploaden doe ik niet om zoals je dat zoveel leest, om anderen blij te maken, maar om alles wat een Christelijke bedoeling heeft te delen met anderen.

Hoor wel wat hier de voor en tegens van zijn,

Mvgr. Shalom

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kan hier ook een andere vraagstelling van maken

Geld verdienen aan het woord van God gezongen of niet gezongen maak voor mij even niet uit

Lijkt mij niet kunnen. :D

Ik denk dat je 'van God' buiten de discussie moet laten.

Laat ik het simpel houden met een voorbeeldje van bv bijbelsoftware.

Er zit geen copyright op het woord Gods.

Maar wat is het woord Gods eigenlijk?Toch alleen de orginele bronteksten?

Als ik in mijn Bijbel kijk zie ik copyright meldingen. Het vertalen v/d Bijbel kost veel tijd. En dus geld.

Als je software zoals www.logos.com en www.bibleworks.com bekijkt zal het je opvallen dat dat veel meer is dan de woorden van God.

Er zit namelijk heel veel programmeerwerk in.

Die bedrijven vragen geen geld voor het woord van God maar voor verrichtte werk om dat woord bij jou thuis te krijgen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

voor eigen gebruik vind ik er niks mis mee om muziek te downloaden, wel als je het gaat verkopen om er zelf beter van te worden.

de muziek die we donwloaden draai ik ook in mijn gospel progrogramma op be-happy op donderdag avond.

de internet radio is legaal en daar worden buma/stemra rechten voor betaald om muziek te draaien.

als ik een cd of dvd goed vind zal ik die zelf kopen omdat je ze dan ook vaak draaid, maar om er achter te komen wat je nou echt mooie muziek vind is downloaden een hele mooi manier om daar achter te komen.

ook heb ik door gospel op de radio al heel veel mensen weten te bereiken die niks met het geloof hebben maar door de muziek worden aangeraakt, en daar vloeien weer mooie gesprekken uit om het woord van God weer door te geven.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Auteurswet van 1912 zegt:

Artikel 16b

Als inbreuk op het auteursrecht op een werk van letterkunde, wetenschap of kunst wordt niet beschouwd de verveelvoudiging welke beperkt blijft tot enkele exemplaren en welke uitsluitend dient tot eigen oefening, studie of gebruik van de natuurlijke persoon die zonder direct of indirect commercieel oogmerk de verveelvoudiging vervaardigt of tot het verveelvoudigen uitsluitend ten behoeve van zichzelf opdracht geeft.

Downloaden mag dus, aangezien downloaden gelijk staat aan kopieren. Het aanbieden van deze downloads mag dan weer niet!!

Het is een beetje krom, maar de wet zegt het.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

op zich is kan je het stelen noemen maar all steel ik iets dan neem ik iets van je weg all kopieer ik iets dan houden we allebei ons product

een artiest zou het niet zo erg vinden als je steelt voor een platenmaatschappij is het erger

want een artiest krijgt niet alleen van het geld van de cd's maar ook van optredens

een platenmaatschappij verdient alleen geld van de CD's volgens mij

maar als je zelf nog op school zit en een krap inkomen hebt kan ik het nog voorstellen dat je download

trouwens het is ook een vorm van verleiding waarom kopen als je weet dat je het ook gratis kan krijgen

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmm is een vraag waar ik zelf ook mee zit.

Echter is het downloaden niet illegaal dus doe ik het.

Maar ja komt ie een maar,Door het downloaden ontdek ik veel nieuwe artiesten en als ik deze echt goed vind wil ik origineel graag betalen.

Het is voor mij een fantastische manier om achter nieuwe muziek te komen.

Het verkopen van downloads vind ik echter te ver gaan.

Maar bied wel graag iets aan zodat mensen er net als ik mischien voor het eerst mee in aanraking komen,en daardoor iets nieuws/moois ontdekken.

Zelf luisterde ik alleen seculiere muziek want vond dat religieuze maar niets.

Totdat ik bijvoorbeeld op ftd neal morse tegen kwam.

sinds ik hier lid ben heb ik veel andere goede bands ontdekt die ik anders nooit gehoord had.

Nieuwste Neal morse live cd is al in bestelling hierdoor.

zo dat vind ik er van :unsure:

gr willie

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites