Spring naar bijdragen

De vreugde uit Gods woord!

ladybrain
 Share

Recommended Posts

Wat brengt het onderzoeken van Gods woord in ons te weeg. Het heeft alles te maken met vreugde en blijdschap en niets met het uitdragen van menselijke kennis en menselijke wijsheid als zouden wij die bezitten.

Om het duidelijk te maken willen we een aantal verzen uit het oude en het nieuwe testament aanhalen om uiteen te zetten wat we bedoelen en voelen.

Jes 2:2-3 Zie, God is mijn heil, ik vertrouw en vrees niet, want mijn sterkte en mijn Psalm is Yahweh en Hij is mij tot heil geweest. Dan zult gij met vreugde water scheppen uit de bronnen des heils.

Als wij ons vertrouwen op Yahweh stellen en beseffen dat Hij ons heil is, dat we het van Hem moeten hebben en verwachten, …dan…..zullen wij onbeperkt uit Hem kunnen putten, uit de bron des levens, uit zijn woord, uit zijn Geest en dat zullen we doen met vreugde en blijdschap en enthousiasme. Uit die bronnen willen wij dus graag drinken en dat bewerkt die vreugde. Dat drinken(lezen) moet je zelf doen (gebed, studie, gesprekken), die vreugde wordt door God teweeg gebracht.

Jer 15:16 Zo vaak uw woorden gevonden werden, at ik ze op, uw woord was mij tot vreugde en blijdschap mijns harten.

Zo vaak uw woorden gevonden worden, spreuken 2:4 zegt dat we naar die woorden moeten zoeken als zilver en er naar speuren als naar verborgen schatten, maar als we ze vinden, dan eten we ze op, nemen we ze tot ons... want de mens leeft niet van brood alleen. En als we ze eten geeft ons dat vreugde en blijdschap in ons hart en dan kunnen we daarvan getuigen in ons leven en we kunnen het delen met anderen. Dat is wat met ons allemaal gebeurd is in het begin toen God ons riep en wij tot geloof kwamen, we wilden het tegen iedereen vertellen, alleen niet iedereen was er van gediend. Maar hoe is het nu onder de broeders en zusters, hebben we nog hetzelfde enthousiasme en kunnen we dat ook nog delen met elkaar?

Hand 13: 52 .. en de discipelen werden vervuld met blijdschap en met de Heilige Geest.

Zelfs als je probeert om het woord bij je eigen mensen te brengen en ze willen het niet aannemen zorgt God toch voor blijdschap en vult je met zijn Geest. Hoewel je het verdrietig vindt dat ze niet dezelfde vreugde willen accepteren, bewerkt God een blijdschap in je die mensen niet ongedaan kunnen maken.

Als we een aantal verzen van Johannes op een rij zetten krijgen we een indruk van wat hij ons wil overbrengen door zijn geschriften. Hij spreekt tot ons over vreugde en blijdschap en gedrevenheid die aanstekelijk werkt, waardoor wij ook die vreugde en blijdschap zouden ervaren. Hij laat ook Yeshua zelf over dit onderwerp aan het woord.

Joh 15:11 Dit heb ik tot u gesproken, opdat mijn blijdschap in u zij, en uw blijdschap vervuld worde.

Joh 17:13 Maar nu kom Ik tot U en Ik spreek dit in de wereld, opdat zij ten volle mijn blijdschap in zichzelf moge hebben.

Yeshua wil ook zijn blijdschap ten volle aan ons geven, en door de woorden die Hij spreekt zouden wij ook die vreugde en blijdschap moeten ervaren en ernaar moeten verlangen om er mee gevuld te worden.

1 Joh 1:3-4 Hetgeen wij gezien en gehoord hebben verkondigen wij ook u, opdat ook gij met ons gemeenschap zoudt hebben. En onze gemeenschap is met de Vader en met zijn zoon Yeshua. En deze dingen schrijven wij, opdat onze blijdschap volkomen zij.

Johannes schrijft, hij deelt mede, hij praat met ons over al die dingen die hij gehoord en gezien en getast heeft. Hij is er zo vol van dat hij ook ons wil laten meegenieten van de vreugde en de blijdschap die hij en zijn medebroeders ervaren hebben. Het grootste genot voor een christen is het samenzijn met anderen die Yeshua liefhebben en van Hem genieten en over Hem praten. Echte gemeenschap, verbondenheid met elkaar is geen plicht, het is een genot, het is een grote vreugde hier op aarde.

Het heeft hun destijds aangegrepen, en hoe zit het met ons, is dat ook met ons het geval of is de eerste liefde wat aan het verflauwen?

Iemand die uitgehongerd is kan niet blij zijn, iemand die geestelijk uitgehongerd is kan ook niet blij zijn, daarom moeten wij het woord van God voortdurend tot ons nemen als voedsel en drank en dan zullen we dat ervaren als een feest. Een feest gaat gepaard met blijdschap en vreugde.

Rom 14:17 Want het Koninkrijk Gods bestaat niet in eten en drinken, maar in rechtvaardigheid, vrede en blijdschap door de Heilige Geest.

Blijdschap is een van de aspecten van het Koninkrijk Gods. Echte blijdschap en vreugde merk je en deel je als je met mensen ongedwongen en onbevooroordeeld over God en zijn Woord kunt spreken. En als je elkaar mag leren en vermanen en bemoedigen en met elkaar God mag loven en prijzen voor wat Hij in ons doet en bewerkt. Het is dus niet de vreugde en de blijdschap die je hebt wanneer je over allerlei wereldse onderwerpen met elkaar spreekt, maar het heeft te maken met beleving van binnen uit. Iets wat je niet direct onder woorden kunt brengen, maar wat je moet ervaren en voelen en meemaken. Daarom hebben wij ook bijbelse verzen genomen om het enigszins duidelijk te maken, want die vertellen veel meer dan wij ooit zouden kunnen. Maar ze geven wel weer wat we voelen.

Deze vreugde vult onze harten en daarom willen we graag putten uit de bron en eten van het woord dat uit Gods mond gaat en ons verheugen in de gemeenschap met de Vader en de Zoon en vooral met elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites