Deckwitz Geplaatst 5 december 2006 Rapporteren Share Geplaatst 5 december 2006 Hallo christenen en zoekenden ik zou graag de feiten over wel en wee van het downloaden willen weten op usenet? posten op de server van je provider mag? als zijnde een backup? feiten? downloaden mag mist voor eigen gebruik, dat is een feit! Het auteursrecht is een soort eigendomsrecht: Intellectueel Eigendom. De maker (of auteur) van een werk is de enige die mag bepalen wat er met zijn werk gebeurt. Auteursrecht: verveelvoudigen en openbaar maken. Het auteursrecht geeft de maker van een werk (bijvoorbeeld een muziekstuk, een film of een computerspel) het recht dat werk uit te baten. Zonder toestemming van de auteur, de maker, mag je diens werk niet verveelvoudigen of openbaar maken. Auteursrecht is dus een verbodsrecht. Voor het geven van toestemming (een licentie) aan exploitanten van muziek, film en videospellen kan de maker geld (royalties) vragen. De exploitanten verdienen op hun beurt geld door het werk tegen betaling te verspreiden bijvoorbeeld door er dvd’s of downloads van te verkopen of kaartjes voor een voorstelling. Als zij geen geld verdienen kunnen ze ook de maker niet betalen. Overigens hebben artiesten en producenten zelf ook een soort auteursrechtelijke bescherming dat naburig recht wordt genoemd. Piraterij: zonder toestemming verveelvoudigen en openbaar maken. Piraterij is het zonder toestemming van de maker verveelvoudigen (kopiëren, downloaden) en openbaar maken (verspreiden: verhandelen, weggeven, ruilen, uploaden) van diens werk. Daar lijdt die maker en zijn exploitant schade van want er valt minder voor ze te verdienen als het werk door piraten op dvd wordt verkocht of door gebruikers van een p2p uitwisseldienst gratis op het internet wordt weggegeven. Als je wat maakt dan heb je wat, behalve als je het niet kunt beschermen. Vandaar dat piraterij wordt bestreden door zowel de rechthebbenden (makers, artiesten en exploitanten) als de overheid. In Nederland treedt stichting BREIN namens de rechthebbenden op tegen piraterij en werkt daarin onder meer samen met de FIOD-ECD en het Openbaar Ministerie. Een kopie maken of downloaden voor eigen gebruik mag (niet). De simpele regel is dat een kopie maken of downloaden mag als het zonder commercieel oogmerk en uitsluitend voor jezelf is. Voor interactieve software (computerspellen) geldt: nooit een kopie maken of downloaden, dus ook niet alleen maar voor jezelf. De regels op een rijtje. 1. Een kopie maken van muziek of film (cd of dvd) mag als die zonder commercieel oogmerk en uitsluitend voor jezelf bestemd is. Van een computerspel of andere software mag je geen kopie maken, ook niet voor eigen gebruik. 2. Het omzeilen van een beveiliging op een cd of dvd mag niet, ook niet om een kopie voor jezelf te maken. Je mag een omzeilingsmiddel ook niet verspreiden, bijvoorbeeld op een cd of dvd of als bestand op het internet. 3. Een kopie weggeven, ruilen of verkopen mag niet. 4. Een internetbestand (met muziek of een film) downloaden mag. Maar pas op met p2p uitwisseldiensten, want als je daarmee downloadt wordt je automatisch uploader, dat is "ter verspreiding aanbieden" en dat mag niet. Interactieve software downloaden mag niet. 5. Een bestand uploaden mag niet. Dus ook niet "sharen" of delen via een p2p uitwisseldienst. Je mag ook geen dvd "rippen" en de inhoud als bestand op het internet plaatsen. 6. Openbaar vertonen mag niet, behalve in huiselijke kring. Als je opzettelijk een inbreuk op auteursrecht maakt dan is dat strafbaar als misdrijf. Onder opzet valt ook als je beter had horen te weten en eigenlijk bewust het risico neemt dat je inbreuk maakt. Straffen kunnen oplopen tot 4 jaar gevangenisstraf en 45.000 euro boete. http://www.anti-piracy.nl/Opinie/Wat_mag_niet.html Dit zijn wel de feiten waar we ons aan moeten houden had ik de wet maar niet gekend dan had ik er nu niet zo'n wrange smaak van om te posten en te downloaden (het eeuwen oude joodse probleem) begrijp mij niet verkeerd ik vind het geweldig om christelijke films, lessen en dergelijke te downloaden het is allemaal erg opbouwend voor mij en ik heb er veel aan. ik doe niet wat ik wil doen, maar ik doe wat ik niet wil doen dat doe ik ellendig mens dat ik ben. laten we het puur houden en zonder overtredingen zodat onze goede intensies niet worden besmet met de vloek van de wet. graag de feiten op een rijtje voor een zuiver geweten. discussie please Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MusicHunter Geplaatst 5 december 2006 Rapporteren Share Geplaatst 5 december 2006 Tja het is inderdaad een moeilijke kwestie. Ik zelf vind net zoals jullie dat het evangelie verspreid moet worden. Toch post ik zo af en toe wat. Waarom? Tja om bovenstaande reden en aan de andere kant heb ik er zelf niet zoveel problemen mee. Hier even de punten wat wel mag en wat niet: Downloaden: muziek en films mogen voor eigen gebruik gedownload worden deze mag je erna niet branden en doorverkopen. Software en spellen zijn verboden om te downloaden deze mag je dus zelfs niet downloaden. Uploaden: uploaden mag in alle gevallen niet zolang er copyright berust op de artikelen. Zelfde geldt voor het het stukje bij downloaden. Het betekend dus dat er altijd iemand illegaal bezig moet zijn voor andere mensen het legaal kunnen downloaden. Ik weet het heel krom maar het is nou eenmaal zo. Naar je server uploaden is dus illegaal zolang er copyright op de bestanden rust. Tevens kan men met servers zoals xs4all enz. zien welk ip adres er heeft geupload. Men kan je dus achterhalen in geval van illegaal uploaden. Hier is BREIN en dat soort instanties ook mee bezig. Mensen met Payservers als Giganews, Eweka, Tweaknews enz zijn beter beschermd hier kan namelijk geen gegevens van worden afgelezen. Deze servers houden de ip adressen verborgen en zullen deze ook niet zomaar afgeven aan BREIN oftewel best heel veilig. Wil je dus toch uploaden kies dan voor een payserver of bel net als Aleviasco even de eigenaar of je hem mag uploaden. Succes Greetzzz MusicHunter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
brain Geplaatst 6 december 2006 Rapporteren Share Geplaatst 6 december 2006 Ik vindt het ook een moeilijke kwestie net als de vorige sprekers. Aan de andere kant wordt het evangelie ook onder vele anderen verspreid. Wij hebben na aanleiding van een gedownloade film toch hele goede gesprekken gehad. Hierdoor konden we een bijbel weggeven en degene is een paar met ons mee geweest naar de gemeente...dus ja blijft allemaal erg lastig Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Deckwitz Geplaatst 6 december 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst 6 december 2006 Laatst heb ik de 4 delen van de wederkomst van Jezus Christus gepost, en toen zat ik er best mee in de maag over of het wel of niet mag, ik heb toen gewoon de uitgever gebeld, en hij zij dat het mocht, en ze vonden het een heel goed initiatief, het evangelie kan zo ook mooi bijvoorbeeld ftd worden gebracht.Andere? Dit vind ik zelf een geweldig initiatief, had je bij je post kunnen zetten. en ja inderdaad ik heb gisteren met een goede vriend van mij naar een film van Kent Hovind gekeken over de tuin van eden en hij is diep onder de indruk al moest ie er in het begin niks van weten toen ik um aan zetten, en hij wil er nu meer van weten. en we gaan ook meer films kijken. Dat vind ik echt top. misschien is het ook leuk om elkaar te vertellen hoe we andere zoekende mensen op weg helpen door middel van de dingen die we posten en downloaden (ik weet alleen niet hoe dat kopje moet gaan heten) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tuckson Geplaatst 12 december 2006 Rapporteren Share Geplaatst 12 december 2006 Uploaden: uploaden mag in alle gevallen niet zolang er copyright berust op de artikelen. Zelfde geldt voor het het stukje bij downloaden. Zelf dit kun je natuurlijk wat nuanceren. Als er copyright op zit is dat niet automatisch een verbod tot uploaden. Het betekent meer dat je toestemming nodig hebt van de copyrighthouder om te mogen uploaden. Hoe je die toestemming verkrijgt zal per geval verschillen. In geval van de dvd's van Kent Hovind is het duidelijk, de toestemming voor verspreiding heeft hij op voorhand gegeven (te lezen op zijn website). In andere gevallen zal die toestemming gevraagd moeten worden, zoals Aleviasco zo netjes gedaan heeft. Wat het downloaden en stelen betreft, tsja... daar zij de meningen over verdeeld natuurlijk. Aan de ene kant heb je zoiets van dat de rechthebbenden er geld aan horen te verdienen als jij kijkt naar wat zij hebben gemaakt. Aan de andere kant kun je je afvragen of je het materiaal ook gekocht zou hebben als je het niet zou kunnen downloaden. Bij veel downloaders zal dit laatste niet het geval zijn, dus de kort-door-de-bocht vergelijking die men normaal maakt download=verlies, gaat voor 80 of 90 % niet op. Moreel gezien heb ik er ook best wel eens moeite mee als ik de extravagante levensstijl van de "sterren" zie en me realiseer door het kopen van films en muziek hieraan bij te dragen. Geen reden natuurlijk, maar toch. Het beste kun je denk ik, gewoon bij de feiten blijven. Die zijn dat de bijbel de overheid neerzet als een door God ingesteld instituut wat in Zijn naam de boel dient te besturen en de orde dient te handhaven. Dat die overheid dat tegenwoordig dat meestal niet meer in Zijn naam doet, doet niets af aan de oproep van Paulus om de overheid te respecteren en te gehoorzamen. Diezelfde overheid dus, heeft er bewust voor gekozen het kopiëren van materiaal voor eigen gebruik (zónder dat je eigenaar van het origineel hoeft te zijn) toe te staan. Anders gezegd, de overheid heeft het kopiëren voor eigen gebruik bewust gelegaliseerd. Dit is geen gedogen of zoiets. Het is iets gewoon bewust NIET als diefstal aanmerken. Het lijkt mij dat als die overheid dat doet, wij daarin mogen volgen en dit dus ook niet als diefstal hoeven te zien. Immers, alleen de overheid in nare dingen willen volgen, maar de meevallers bewust laten liggen heeft niets te maken met moraal maar met masochisme als ik me zo even mag uitdrukken. Maar dit is natuurlijk een persoonlijke mening (edit: paar zpelvautjes) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Deckwitz Geplaatst 22 december 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst 22 december 2006 Dat is een heel sterk punt Tuckson. WAT LAAT DE OVERHEID TOE (hier zou ik graag meer over willen weten) Diezelfde overheid dus, heeft er bewust voor gekozen het kopiëren van materiaal voor eigen gebruik (zónder dat je eigenaar van het origineel hoeft te zijn) toe te staan. Anders gezegd, de overheid heeft het kopiëren voor eigen gebruik bewust gelegaliseerd. Dit is geen gedogen of zoiets. Het is iets gewoon bewust NIET als diefstal aanmerken. (is hier ook feitelijke documentatie van?) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tuckson Geplaatst 22 december 2006 Rapporteren Share Geplaatst 22 december 2006 Dat is een heel sterk punt Tuckson.WAT LAAT DE OVERHEID TOE (hier zou ik graag meer over willen weten) Diezelfde overheid dus, heeft er bewust voor gekozen het kopiëren van materiaal voor eigen gebruik (zónder dat je eigenaar van het origineel hoeft te zijn) toe te staan. Anders gezegd, de overheid heeft het kopiëren voor eigen gebruik bewust gelegaliseerd. Dit is geen gedogen of zoiets. Het is iets gewoon bewust NIET als diefstal aanmerken. (is hier ook feitelijke documentatie van?) Wat voor documentatie wil je? Je kunt er natuurlijk zelf de wet op slaan, maar als je deze link even volgt, kom je ook wel een eindje op weg. http://www.iusmentis.com/maatschappij/juri...gdatopinternet/ (volg ook de links aan de rechterkant eens, bijv. "De MP3 in het Nederlands auteursrecht" ) Mocht je meer documentatie bedoelen over het "christen en overheid" verhaal, dan kan ik je alleen de bijbelteksten aanleveren waar ik dat op baseer. Maar die zul je ongetwijfeld zelf ook wel kunnen vinden. ;-) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
86091507 Geplaatst 23 december 2006 Rapporteren Share Geplaatst 23 december 2006 Goede punten zijn gegeven, ik vind persoonlijk als het om christelijke films/documentaire's gaat het totaal geen probleem om te uploaden, alhoewel dit niet mag. Stichting Brein en dergelijke gaan echt niet achter mij aan met die paar christelijke filmpjes, ze gaan toch eerst naar de grote jongens. Laatst was er een kerel opgepakt, die had voor 5,6 Tera byte (ja TERA ja) aan films en zooi op zn harde schijf staan. Kijk als je dat doet, dat is wat de overheid niet wil. Verspreiding van het evangelie is hiermee niet te vergelijken, en zal het ook zeker blijven doen van tijd tot tijd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Tuckson Geplaatst 23 december 2006 Rapporteren Share Geplaatst 23 december 2006 Goede punten zijn gegeven, ik vind persoonlijk als het om christelijke films/documentaire's gaat het totaal geen probleem om te uploaden, alhoewel dit niet mag. Stichting Brein en dergelijke gaan echt niet achter mij aan met die paar christelijke filmpjes, ze gaan toch eerst naar de grote jongens. Laatst was er een kerel opgepakt, die had voor 5,6 Tera byte (ja TERA ja) aan films en zooi op zn harde schijf staan. Kijk als je dat doet, dat is wat de overheid niet wil. Verspreiding van het evangelie is hiermee niet te vergelijken, en zal het ook zeker blijven doen van tijd tot tijd. Dat is enerzijds best begrijpelijk. Toch zit je op een grijs gebied. Kun je het maken als christen? Ja, je wilt het evangelie vespreiden. En jezus geeft opdracht tot evangeliesatie. Ook al zegt de overheid dat uploaden van auteursrechtelijk beschermde films en muziek niet mag, mag je dan op grond van het bevel van Jezus hier overheen gaan? Geen idee eerlijk gezegd, hoewel mijn gevoel me zegt dat het geen erg solide excuus is. Er zijn immers genoeg andere manieren van evangelisatie. Maar belangrijker argument vind ik dat degenen die christelijk materiaal maken, vaak helemaal niet zo schandalig veel eraan verdienen (uitzonderingen in een kleine top daargelaten). En als je dat materiaal niet koopt bepérk je dus meer de evangeliesatie door die partijen de middelen niet te gunnen. Ik ben hier trouwens wél erg dubbel in moet ik eerlijkheidshalve zeggen , want dit argument kun je naturlijk ook tegen het downloaden gebruiken, zélf al is dat in ons land legaal. Overigens neemt niet weg dat ik wél vind dat een hoop christenen die materiaal maken er wel érg commercieel mee omgaan. En dan het NBG voorop. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Christian Geplaatst 6 januari 2007 Rapporteren Share Geplaatst 6 januari 2007 Wie is autheur van de bijbel?? Ja, als we zo gaan denken kunnen we naast ons evangeliserend werk tenten gaan maken, zoals paulus. Dan kan iemand niet leven van zijn dienstbaarheid. Het gaat hier toch niet om de autheur. Het gaat hier om producenten. In elk geval.... Geen kwaad woord over Jehova getuigen. Maar ik heb mee gemaakt dat zij je gewoon een bijbel schenken met de mededeling dat men vrij is een geschenk ervoor terug te geven, omdat het papier en de productie toch geld kost. Hoe zit dat met internet?? Papier??? Als je dan aan de kant van de wet staat. Dan vraag je eens af of de wet aan de kant staat van jezus staat. 29 Zijn zij allen apostelen? Zijn zij allen profeten? Zijn zij allen leraren? Zijn zij allen wonderdoeners? 30 Hebben zij allen de gaven om gezond te maken? Spreken zij allen met menigerlei tongen? Kunnen zij allen uitleggen? 31 Doch streeft naar de beste gaven; en ik zal u een weg wijzen, die nog voortreffelijker is. 1 ¶ Al ware het, dat ik met mensen tongen en met engelen-tongen sprak, en ik had de liefde niet, zo ware ik een klinkend metaal of een luidende schel. Toen petrus uit de gevangenis werd gehaald door gods engel was er ook geen sprake van dat god voor menselijke rechters terug deinst. Als men werkelijk een bijbel "steelt" dan heeft men die bijbel ook hard nodig. Lees: http://www.sdnl.nl/muskens4.htm Of moet je voor kleren, een koud glas water of vergezelling in de gevangenis te krijgen van je broeders de kerk in duiken? Het gaf vroeger jaren van hongersnood in nederland. Als mensen dan christenen werden werd er met hen gedeeld. Wat je zag was dat iedereen die honger had christen werd. Toen uiteindelijk de honger voorbij was leverde dat natuurlijk geen enkele vrucht op. Hoe zit dat met christelijke lectuur of media?? Staat de wet aan gods kant?? Of maken we allemaal leuke en aardige wetjes en regeltjes en gaan we god op ons spek vast binden? En als je dat materiaal niet koopt bepérk je dus meer de evangeliesatie door die partijen de middelen niet te gunnen. Als jij dan wilt dat er de middelen zijn, waarom laat je het dan aan de commercie over die middelen te leveren nu we het tijdperk van de producent voorbij zijn gestegen zien we toch wie zijn gaven gebruikt om er persoonlijk gewin uit te halen en wie zijn gaven gebruikt om daadwerkelijk een zegen te zijn voor velen. 1 ¶ En de Heer sprak tot Abram: Ga uit uw vaderland en van uwe maagschap en uit uws vaders huis naar het land, dat Ik u zal wijzen; 2 en Ik wil u tot een groot volk maken, en zal u zegenen en u een groten naam maken, en gij zult een zegen zijn; 3 Ik zal zegenen wie u zegenen, en vloeken wie u vervloeken; en in u zullen alle geslachten op de aarde gezegend worden. Is het niet eerlijk?? Ik heb van een vriend van mij gehoord dat men in afrika bidt voor ons, omdat zij geen materiele verleidingen hebben. Niets dat hen weerhoudt bij god te zijn. Is het eerlijk dat wanneer je jezus jouw gaven geeft dat je anderen daarmee tot zegen wordt en dat je zelf een beetje naar de achtergrond gaat? Ik hou het erop dat je een gat in de lucht moet springen bij elke adem die tot god terug keert en je minder zorgen moet maken of de adem bij god terugkeert als piet een potentiele klant kwijt raakt daar zijn werk zonder een productie proces de doelgroep bereikt. Daarvan zou ik zeggen dat gods adem eindelijk uitgaat om terug te keren. Het klinkt heel erg wazig allemaal. Maar hoe wazig is het dat een hoer gerechtvaardigd word omdat zij liegt? Ja, echt waar. Jozua 2:1-5. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Davidoff007 Geplaatst 13 februari 2008 Rapporteren Share Geplaatst 13 februari 2008 Muziek en films downloaden Een populaire activiteit is het van websites of via file sharing programma's downloaden van muziek of films. De auteurswet staat iedereen toe om "enige exemplaren voor eigen oefening, studie of gebruik" te maken van een tekst, film of muziek. Dit heet een thuiskopie. Op basis van dit artikel mag muziek en films worden gedownload van Internet. Dit moet dan natuurlijk wel strikt voor eigen gebruik gedaan worden. De kopie mag dus niet aan derden ter beschikking mag worden gesteld. Het is dan immers geen eigen gebruik meer. Van boeken en tijdschriften mag alleen een thuiskopie van een gedeelte van het werk worden gemaakt. Dit recht geldt ongeacht de bron vanaf waar wordt gedownload. Downloaden vanaf een legale bron geniet natuurlijk de voorkeur. Bron: http://www.iusmentis.com/maatschappij/juri...gdatopinternet/ Als ik dit nu goed begrijp dan mag je dus gewoon uploaden en mogen andere mensen dit dan weer downloaden mits zij dit maar voor zichzelf houden en gebruiken en dit niet gaan verkopen? Verder lijkt mij het wel een idee om gewoon in je post een tekstbestandje te doen waarin staat dat jij zelf wel het origineel hebt, en dat als iemand anders de cd of dvd goed vind dan deze alsnog koopt om daarmee de rechthebbende te compenseren. Wat vinden jullie ervan ? Misschien wel een idee voor de posters? Greetz Daaf. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ladybrain Geplaatst 13 februari 2008 Rapporteren Share Geplaatst 13 februari 2008 legaal/ilegaal het is nauurlijk een groot grijs gebied allemaal. maar voor ons christenen een mooi manier om te evangeliseren. zolang je het zelf niet door gaat verkopen en gewoon voor eigen gebruik gaat gebruiken, heb ik er minder problemen mee. als ik een cd of dvd erg mooi vind zal ik zelf het orgineel gaan kopen. ik denk dat de overheid er zelf debet aan is door de hoge prijzen van alles. ik persoonlijk vind het geweldig dat we mensen aan het denken kunnen zetten over onze Heer door op deze manier naar hun toe te komen met christelijke muziek en films waar ze anders nooit naar gekeken zouden hebben. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sanderd777 Geplaatst 20 oktober 2008 Rapporteren Share Geplaatst 20 oktober 2008 Oftewel, het blijft diefstal want je zorgt ervoor dat iemand die dingen gemaakt heeft een stuk inkomsten mist. Of die genoeg geld al heeft verdient of wat ook, doet er niet toe, diefstal is diefstal. Of je er mee evangeliseert of niet, het blijft diefstal. Dus ik snap eigenlijk het bestaan van een christelijke FTD en forum niet. Of je het gebruikt of niet is je eigen verantwoordelijkheid en je eigen keuze. Maar om aan het hele FTD een christelijk labeltje te hangen, lijkt mij een contradictie interminis, oftewel, klopt niet met elkaar... De wet laat het niet toe, en ook de Bijbel is duidelijk over diefstal. En er zijn genoeg andere manieren om mensen aan het denken te zetten of mensen te bereiken met de christelijke muziek en andere producten. Maar laten we het dan ook op een christelijke/eerlijke manier brengen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MusicHunter Geplaatst 21 oktober 2008 Rapporteren Share Geplaatst 21 oktober 2008 Dus ik snap eigenlijk het bestaan van een christelijke FTD en forum niet. Dit heeft zo zijn hele goede reden er zijn namelijk ook genoeg Christelijke posts zonder copyright welke dus vrij verspreid mogen worden. Kijk maar naar de laatste post over Kent Hovind. Hierop zitten geen copyrights vandaar mag hij gewoon gepost worden en ook daarvoor is er al reden genoeg om een Christelijk Usenet forum op te zetten. Waarom er FTD bij aan hangt komt meer omdat vrijwel alle gebruikers ook op FTD zitten. Dat is dus vooral praktisch en staat verder los van elkaar. FTD is neutraal en ik denk dat het dat blijft ook. Greetzzz MusicHunter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Da System Check Geplaatst 21 september 2009 Rapporteren Share Geplaatst 21 september 2009 Aangezien de discussie nog niet gesloten is, doe ik nog een tikkie mee: Ik leen nog wel eens wat uit. Soms voor onbepaalde tijd. Ik verwacht wel dat als ik het materiaal niet terugkrijg, men dan ook netjes betaald voor het geleende materiaal. Helemaal geen probleem mee. Ten alle tijde leen ik vnl. m'n materiaal met vrienden of goeie kennissen, daar weet ik tenminste van wat ik van ze kan verwachten. Simpeler kan ik het upload principe binnen dit forum en tevens m'n eigen geweten niet verwoorden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
incognito Geplaatst 27 oktober 2012 Rapporteren Share Geplaatst 27 oktober 2012 Het is al een oude forum topic, maar nog steed actueel denk ik. Hoe ga je als christen om met downloaden en uploaden..... Eerder had iemand al eens gezegd dat het verspreiden van christelijk materiaal gratis moet zijn. Hier kan ik het ten dele mee eens zijn. Er zijn ook christelijke acteurs/artiesten voor wie het gewoon werk is. Zij verdienen hun brood hiermee. Prijzen van films en muziek wordt mede bepaald door de uitgevers. Dat maakt het vaak een stuk duurder. Maar vergeet ook niet de distributie etc. Ik persoonlijk kijk meestal wat er is qua materiaal en download het om te kijken of het wat is. Indien ik het leuk/mooi vind, dan probeer ik het wel legaal te verkrijgen. Alleen als dit niet mogelijk is, bewaar ik de gedownload materiaal. Er wordt ook best veel zonder copyright uitgegeven in de christelijke scene. Het enige wat ik niet begrijp is dat NBG zoveel geld voor de bijbel wil hebben. Het is door God aan de mensen geschonken. Waarom willen mensen zich verrijken wat in eerste instantie niet eens van hun is? Ik betaal liever wat meer voor een artiest/acteur zodat hij/zij hier van kan leven dan een instelling als NBG die niet eens goed vertaald van uit de Staten Vertaling (o.a. bijbelboek Job). De vertaling hebben ze al lang terug verdiend en het drukken van de bijbel is ook niet meer zo duur als toen. NBG moet maar eens de prijs verlagen, zodat elk gezin in Nederland de volledige bijbel kan kopen/krijgen. Sorry een stukje frustratie dat laatste deel.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts