Spring naar bijdragen

Heaven On Earth 2009

Recommended Posts

• 1 month later...

Klopt helemaal wat Henk Bakker daar zegt. Op zich doet de organisatie Trin wel goede dingen in ontwikkelingslanden, maar ze gaan vaak nogal dwangmatig te werk.

Zomaar een kleine opsomming van dingen die ik vaak gehoord heb:

Als je al je geld weggeeft, zal God je zegenen.

En als God je zegent, zul je nóg meer geld binnenkrijgen.

Van dat geld kun je dan weer aan de armen geven.

God gaat grote dingen doen met Nederland.

De gevangenissen zullen binnen een paar jaar helemaal leeg zijn.

Trin bekeert op een dag zomaar even 100.000 mensen.

Ziekte (en ook kanker) kun je gewoon wegsturen in Jezus' naam.

En er zijn de afgelopen jaren wel 250 mensen uit de dood opgewekt.

Hmmm... Heb ik een te klein geloof? ;)

Als je kritische gedachten had, moest je naar het kruis bij het podium gaan om je zonden te belijden. Nadenken mag blijkbaar niet en Trin duldt geen tegenspraak. Benny Hinn en Todd Bentley zijn de grote voorbeelden en die zijn niet onomstreden. Het is big business: steeds wordt er opgeroepen om veel geld te geven en boeken/dvd's van de spreker te kopen. En dat wordt op zo'n hysterische, opzwepende en manipulerende manier gezegd, dat het zo ongeveer je eigen schuld is als je nog ziek bent, want God zegent je beter als je meer geld geeft. Natuurlijk is het delen met anderen van wat je van God hebt ontvangen goed, maar ik denk dat er bij deze conferentie veel naïeve mensen zijn die nogal beïnvloedbaar zijn. En dat Trin ook niet zo open schijnt te zijn over hun boekhouding, zet mij nog meer aan het nadenken.

Dan heb ik het nog niet gehad over de 'manifestaties', maar ik vind het lastig om daar een uitspraak over te doen. God werkt namelijk op heel verschillende manieren en Zijn kracht kan ons mensen bijzonder overweldigen. Maar ik vind de omstandigheden nogal 'verdacht', Toronto is in ieder geval hét voorbeeld...

Kortom: ik vond het wel interessant om het eens te bekijken, maar ik houd er wel een dubbel gevoel aan over en het maakt mij erg onrustig. Op de site stond dat ze de eenheid tussen alle kerken van Nederland wilden bevorderen, maar ik kan niet anders concluderen dan dat ze vooral hun eigen theologie aan de kerken en gemeenten willen opdringen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kortom: ik vond het wel interessant om het eens te bekijken, maar ik houd er wel een dubbel gevoel aan over en het maakt mij erg onrustig. Op de site stond dat ze de eenheid tussen alle kerken van Nederland wilden bevorderen, maar ik kan niet anders concluderen dan dat ze vooral hun eigen theologie aan de kerken en gemeenten willen opdringen.

Mischien heb ik ook wel een klein geloof ik had het zelfde gevoel <_>

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 3 weeks later...

Kan alleen maar zeggen dat ik er 4 dagen heen ben geweest. Ik wilde me laten verrassen. Nou dat is gebeurt. Ik weet wel dat er van de 100% wat er geboden werd, slechts 10% tot mijn verbeelding sprak. Ook ik had het gevoel nog erg klein te zijn in mijn geloof, maar misschien is dat wel juist de opzet. En inderdaad, geef, geef, geef! Ik ben echt niet zuinig, maar ik wil wel dat het op plekken komt die ik een warm hart toedraag. Genoeg zendelingen in onze eigen gemeente. Heeel erg radicaal, en weinig ruimte voor zelfontplooing. Beste spreker van het hele evenement, Jan-Sjoerd Pasterkamp. Deze man heeft mij echt geraakt op sommige momenten, lekkere nieuwe en frisse kijk op dingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites