Spring naar bijdragen
MusicHunter

FTD past client aan vanwege druk Brein

Recommended Posts

FTD, een populaire usenet-community, heeft zijn client voor het zoeken naar nieuwsgroeppostings aangepast na druk vanuit de copyrightwaakhond Brein. Zo is onder andere een directe koppeling naar nzb-zoekmachines uit FTD 3.9.5 verwijderd.

FTD logoDe aanpassingen aan de vernieuwde FTD-client betreffen het verdwijnen van aankondigingen van usenetposts en de 'nzb-knop', waarmee direct gelinkt wordt naar nzb-zoekmachines. Daarnaast is het plaatsen van url's in postings onmogelijk gemaakt. De update is verplicht voor alle FTD-gebruikers.

Ronald Sievers van FTD laat aan Tweakers.net weten dat hij gedwongen was om deze aanpassingen door te voeren, nadat stichting Brein de nodige druk op de usenet-community heeft uitgeoefend. "We hebben die update uitgevoerd om uit het grijze gebied te blijven; we zijn nu geheel legaal", stelt Sievers. Hij bevestigt dat hij contact heeft gehad met Brein en vervolgens bij ict-jurist Arnoud Engelfriet juridisch advies heeft ingewonnen. Sievers geeft toe dat de ingrepen in FTD 3.9.5 vrij ver gaan, maar dat de basis van FTD, het in kaart brengen van postings in nieuwsgroepen, door de maatregelen overeind blijft en binnen de wettelijke kaders valt.

Brein-directeur Tim Kuik vraagt zich echter af of de genomen maatregelen in de client van FTD wel voldoende zijn. "FTD blijft functioneren als een soort van winkel voor illegaal materiaal", vindt Kuik. Hij sluit een eventuele rechtszaak tegen FTD, ondanks de aanpassingen, dan ook niet uit. Wel is Kuik benieuwd of het aantal FTD-leden - momenteel iets meer dan 414.000 - zal afnemen, nu meer handelingen zijn vereist om een bestand van usenet te plukken. Hij sluit zelfs niet uit dat de community zou kunnen 'doodbloeden'.

Sievers zegt een eventueel dalend aantal FTD-leden voor lief te zullen nemen, ook al nemen de reclame-inkomsten dan ook af: "Tegelijk zullen ook de kosten voor dataverkeer afnemen. Bovendien blijft FTD in essentie een hobbyproject." Verder stelt Sievers dat hij een eventuele aanklacht van Brein met vertrouwen tegemoet ziet: "Misschien komt het wel zover. FTD bestaat in ieder geval over een jaar nog gewoon."

Bron: http://tweakers.net/nieuws/58971/ftd-past-...druk-brein.html

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik betaal al tijden extra voor mijn CDtjes en DVDtjes om te mogen downloaden dat doet trouwens het hele land.

We betalen ze al en dan blijven ze FTD toch nog dwars zitten.

Soms vraag je je wel eens af of ze niks beters te doen hebben.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

:) Dan gaan we Koala FTD Search maar weer installeren!

De muziek en filmindustrie hebben jaren geleden het internet totaal onderschat en vonden zich almachtig.

Nu de consument andere wegen heeft gevonden om te verkrijgen wat ze willen zit er voor de artiesten niets anders op dan

het voor minder en een meer reeëler bedrag te doen. Zo ben ik van mening dat muzikanten moeten doen waarvoor ze muzikant zijn geworden,namelijk veel live optreden. Er zijn namelijk al diversen muzikanten waar ik de cd van gedownload heb, maar waar ik vroeger nooit de cd van had gekocht. Doordat ik deze cd's gedownload heb ben ik vervolgens wel naar hun concerten gegaan. Dus is mijn conclusie dat deze muzikanten toch hun geld gehad hebben ( door te doen wat hun werk is). Dan is er natuurlijk ook nog de heffing die je betaald voor een blanco cd/dvd. Waarschijnlijk komt dit geld dus ook niet op de juiste plek terecht of eet men van twee walletjes en wil men dat ik een cd/dvd aanschaf en vervolgens die nog een keer betaal voor een blanco schijf :)

Oh ja en almachtig is er natuurlijk maar èèn, maar dat is een ander discussiepunt :blush:

Verborgen bericht
Dit gedeelte van het bericht wordt pas zichtbaar na het plaatsen van een reactie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
:) Dan gaan we Koala FTD Search maar weer installeren!

De muziek en filmindustrie hebben jaren geleden het internet totaal onderschat en vonden zich almachtig.

Nu de consument andere wegen heeft gevonden om te verkrijgen wat ze willen zit er voor de artiesten niets anders op dan

het voor minder en een meer reeëler bedrag te doen. Zo ben ik van mening dat muzikanten moeten doen waarvoor ze muzikant zijn geworden,namelijk veel live optreden. Er zijn namelijk al diversen muzikanten waar ik de cd van gedownload heb, maar waar ik vroeger nooit de cd van had gekocht. Doordat ik deze cd's gedownload heb ben ik vervolgens wel naar hun concerten gegaan. Dus is mijn conclusie dat deze muzikanten toch hun geld gehad hebben ( door te doen wat hun werk is). Dan is er natuurlijk ook nog de heffing die je betaald voor een blanco cd/dvd. Waarschijnlijk komt dit geld dus ook niet op de juiste plek terecht of eet men van twee walletjes en wil men dat ik een cd/dvd aanschaf en vervolgens die nog een keer betaal voor een blanco schijf :)

Oh ja en almachtig is er natuurlijk maar èèn, maar dat is een ander discussiepunt :blush:

[ Hidden part. View original post. ]

Ha ha die is wel goed die laatste regel die houden we er in

Oh ja en almachtig is er natuurlijk maar èèn, maar dat is een ander discussiepunt :)

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Inderdaad is ook die te downloaden en ziet er hetzelfde uit als de oude NZB knop in FTD.

Meer info waar te vinden in de hide:

Verborgen bericht
Dit gedeelte van het bericht wordt pas zichtbaar na het plaatsen van een reactie.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites